
До скоро думата „паспорт“ се свързваше единствено с пътувания и граници. От 2027 г. обаче в Европейския съюз ще влезе в сила ново изискване – всеки продукт в определени категории ще има собствен Цифров продуктов паспорт (Digital Product Passport – DPP).
DPP е част от Регламента за устойчиви продукти (ESPR – Ecodesign for Sustainable Products Regulation) и е ключов инструмент в стратегията на ЕС за Зелената сделка и прехода към кръгова икономика. Това означава, че устойчивостта вече не е допълнителна стойност, а законова необходимост.
Цифровият продуктов паспорт е „дигитална лична карта на продукта“, която съдържа структурирана информация за целия му жизнен цикъл:
Достъпът ще бъде осигурен чрез QR код или NFC чип върху опаковката или самия продукт.
За производителите цифровият продуктов паспорт е стратегически инструмент за доказване на устойчивост и спазване на регулациите. Той улеснява достъпа до европейски и международни пазари и изгражда доверие у партньори и клиенти.
DPP дава на дистрибуторите бърз и надежден начин да проверят произхода и характеристиките на продуктите. Това намалява бюрокрацията и риска при международната търговия.
Търговците и сервизните центрове получават достъп до точна и актуална информация за всеки продукт. Това прави обслужването по-ефективно и повишава доверието на клиентите.
За крайните клиенти DPP е гаранция за информиран и сигурен избор. Те могат да разберат реалната стойност и устойчивост на продукта още преди покупка.
На ниво общество DPP означава повече прозрачност, по-малко отпадъци и по-добър контрол върху пазара. Държавните институции получават ценни данни за по-ефективни политики.
Представете си, че купувате пералня. След няколко години тя се поврежда. Днес техникът често трябва да гадае какъв е точният модел или да търси документация, която може да е изгубена. С DPP обаче е достатъчно да сканира QR кода и веднага получава информация за устройството, включително налични резервни части и инструкции за ремонт. Това прави поправката по-бърза, по-евтина и удължава живота на уреда.
В магазин за дрехи виждате пуловер с QR код на етикета. Сканирането ви показва от какви материали е направен, дали те са сертифицирани като устойчиви, както и условията за рециклиране. Така всеки потребител може да направи информиран избор – например дали да купи продукт, който щади околната среда и е произведен при справедливи трудови практики.
При електромобилите цифровите паспорти ще бъдат ключови. Батериите и другите основни компоненти ще имат точна история – кога са произведени, какъв им е капацитетът, как са поддържани. Това ще улесни сервизните центрове, ще увеличи стойността при препродажба и ще гарантира правилното рециклиране в края на жизнения цикъл на автомобила.
В строителството DPP ще събира информация за всички вложени материали – от бетон и изолации до прозорци и електроинсталации. Това ще улесни ремонтите, ще даде възможност за повторна употреба на елементи при разрушаване или реконструкция и ще гарантира, че сградите отговарят на енергийните стандарти. В дългосрочен план това ще намали разходите за поддръжка и ще увеличи стойността на имотите.
DPP ще промени начина, по който компаниите управляват доставчиците си. Всеки компонент и материал ще трябва да бъде документиран. Това означава:
За големите фирми това носи повече прозрачност и сигурност, а за малките и средни предприятия – шанс да станат доверени партньори, ако се адаптират бързо.
Често задаван въпрос е дали DPP ще повиши цените.
За потребителите това означава по-нисък общ разход за притежание на продуктите в дългосрочен план.
Големите компании вече докладват по ESG (Environmental, Social, Governance) стандарти. DPP ще се превърне в реален инструмент за:
Внедряването на DPP не е безпроблемно. Някои от предизвикателствата са:
В България DPP ще влезе по същия график като в останалия ЕС. Най-силно засегнати ще бъдат износителите – мебелната, текстилната и електронната индустрия.
WIARA ще бъде сред първите доставчици на DPP решения у нас. Нашата SaaS платформа ще позволи на компаниите да внедрят изискванията бързо, с минимални разходи и пълно съответствие.
Докато ЕС прави DPP задължителен стандарт, в други части на света подобни инициативи са доброволни. Това създава напрежение, но и възможности:
Българските компании, които действат отрано, ще получат значително предимство спрямо глобалната конкуренция.
DPP ще отвори врати за нови бизнес практики:
Една от най-големите цели на DPP е да ускори прехода към кръгова икономика. Когато информацията за състава и възможностите за рециклиране е достъпна, продуктите много по-лесно могат да се върнат в икономиката вместо да станат отпадък. Това ще означава:
DPP ще промени и потребителското поведение в страната. Българските купувачи ще могат:
DPP ще даде на институциите много по-голяма яснота за пазара:
В България това ще бъде важно, защото страната е входна точка за много продукти от трети страни към пазара на ЕС.
МСП често се тревожат, че новите регулации ще увеличат административната тежест. DPP обаче може да бъде шанс:
С въвеждането на DPP ще се появи нужда от нови умения и експертиза:
За България това означава нови възможности за университетите и професионалните гимназии, които ще трябва да подготвят кадри за новите реалности.
Докато ЕС налага DPP като задължителен стандарт, други региони ще бъдат принудени да се адаптират, ако искат достъп до европейския пазар. Това ще превърне DPP в де факто глобален стандарт.
За българските компании, които работят на експортни пазари, това означава:
От 2027 г. започва само първата вълна. Очаква се до 2030 г. повечето продукти на европейския пазар да имат DPP. Това ще доведе до:
Цифровият продуктов паспорт е повече от регулация – това е нов начин бизнесът да бъде прозрачен, устойчив и конкурентоспособен.
Компаниите, които започнат подготовката отрано, няма да гледат на DPP като на бреме, а като на възможност. Те ще изградят доверие сред клиентите и партньорите си и ще имат реално предимство в новата икономика на устойчивостта.
Във WIARA вярваме, че именно тук се крие шансът за българските компании да заемат лидерски позиции на европейския пазар и да докажат, че устойчивостта е конкурентно предимство, а не само изискване.
Всичко за DPP
Често задавани въпроси

Първите продуктови категории ще бъдат обхванати през 2027 г., а до 2030 г. се очаква почти всички стоки на европейския пазар да имат паспорт. За българските фирми това означава, че подготовката трябва да започне отрано, за да не изгубят достъп до ключови пазари.
В началото – да, тъй като компаниите ще инвестират в системи, софтуер и обучение. Но в дългосрочен план продуктите ще излизат по-евтини за потребителите – ремонтите ще са по-бързи, резервните части по-достъпни, а рециклирането ще намали цената на суровините за производителите.
Купувачите ще могат с едно сканиране да разберат как е произведен даден продукт, дали е устойчив и как може да бъде рециклиран. Това ще улесни сравняването на марки и ще насърчи българските потребители да избират по-отговорни компании.
Малките и средни предприятия може да се затруднят заради липса на дигитална инфраструктура или експертиза. Но ако се адаптират бързо, DPP може да им отвори врати към европейски търговски вериги и да ги постави наравно с големите производители.
Сектори като мебели, текстил и електроника ще бъдат сред първите засегнати. За бг компании, които изнасят за ЕС, DPP е шанс да покажат прозрачност и качество. Решения като SaaS платформата на WIARA ще позволят на бизнеса у нас да внедри изискванията с минимални разходи и пълно съответствие.

Последни статии за DPP

Кои продукти няма да имат дигитален продуктов паспорт (DPP) ?

DPP в строителството – ключът към конкурентоспособност и прозрачност

DPP за мебели

DPP за текстил
Започни тук
Насрочи срещаНачало
За нас
ESPR - основна рамка
DPP - Цифров продуктов паспорт
Работен план 2025-2030
DPP - Първи засегнати индустрии
© 2025 ВИАРА ДААС ЕООД
Всички права запазени.