DigitalProductPassport logo

Цифровият продуктов паспорт (DPP): Какво означава за бизнеса и потребителите

Кирил ШивачевSeptember 8, 20257 min read

До скоро думата „паспорт“ се свързваше единствено с пътувания и граници. От 2027 г. обаче в Европейския съюз ще влезе в сила ново изискване – всеки продукт в определени категории ще има собствен Цифров продуктов паспорт (Digital Product Passport – DPP).

DPP е част от Регламента за устойчиви продукти (ESPR – Ecodesign for Sustainable Products Regulation) и е ключов инструмент в стратегията на ЕС за Зелената сделка и прехода към кръгова икономика. Това означава, че устойчивостта вече не е допълнителна стойност, а законова необходимост.

Какво представлява DPP?

Цифровият продуктов паспорт е „дигитална лична карта на продукта“, която съдържа структурирана информация за целия му жизнен цикъл:

Достъпът ще бъде осигурен чрез QR код или NFC чип върху опаковката или самия продукт.

Кой има полза от DPP?

Производители

Дистрибутори и вносители

Търговци и сервизи

Потребители

Обществото и регулаторите

Житейски примери: DPP в действие

Бяла техника

Купувате пералня. След 4 години тя се поврежда. Вместо техникът да гадае, той сканира кода и получава точна информация за модела и наличните резервни части. Ремонтът е бърз и по-евтин.

Текстил и мода

В магазин виждате пуловер с QR код. С едно сканиране научавате:

Автомобили

Електромобилите ще имат паспорти за батериите и ключовите компоненти. Това ще улесни сервизите, ще увеличи стойността при препродажба и ще гарантира правилното рециклиране.

Строителство

В сградите DPP ще съдържа информация за всички вложени материали. Това ще улесни ремонтите, повторната употреба и ще гарантира спазване на енергийните стандарти.

Влияние върху веригите на доставки

DPP ще промени начина, по който компаниите управляват доставчиците си. Всеки компонент и материал ще трябва да бъде документиран. Това означава:

За големите фирми това носи повече прозрачност и сигурност, а за малките и средни предприятия – шанс да станат доверени партньори, ако се адаптират бързо.

Ще оскъпи ли крайния продукт?

Често задаван въпрос е дали DPP ще повиши цените.

За потребителите това означава по-нисък общ разход за притежание на продуктите в дългосрочен план.

DPP и ESG стратегиите

Големите компании вече докладват по ESG (Environmental, Social, Governance) стандарти. DPP ще се превърне в реален инструмент за:

Възможни предизвикателства

Внедряването на DPP не е безпроблемно. Някои от предизвикателствата са:

Българският контекст

В България DPP ще влезе по същия график като в останалия ЕС. Най-силно засегнати ще бъдат износителите – мебелната, текстилната и електронната индустрия.

WIARA ще бъде сред първите доставчици на DPP решения у нас. Нашата SaaS платформа ще позволи на компаниите да внедрят изискванията бързо, с минимални разходи и пълно съответствие.

Как бизнесът може да се подготви?

  1. Направете анализ отрано – кои от продуктите ви ще попаднат в изискванията.
  2. Инвестирайте в системи за данни – за да събирате и управлявате информацията.
  3. Обучете екипите – производствени, логистични, маркетингови.
  4. Работете с партньори – внедряването е по-лесно с технологичен доставчик.

Европа и светът

Докато ЕС прави DPP задължителен стандарт, в други части на света подобни инициативи са доброволни. Това създава напрежение, но и възможности:

Българските компании, които действат отрано, ще получат значително предимство спрямо глобалната конкуренция.

Нови бизнес модели

DPP ще отвори врати за нови бизнес практики:

Влияние върху кръговата икономика

Една от най-големите цели на DPP е да ускори прехода към кръгова икономика. Когато информацията за състава и възможностите за рециклиране е достъпна, продуктите много по-лесно могат да се върнат в икономиката вместо да станат отпадък. Това ще означава:

Ползи за потребителите в България

DPP ще промени и потребителското поведение в страната. Българските купувачи ще могат:

Регулаторен ефект и контрол

DPP ще даде на институциите много по-голяма яснота за пазара:

В България това ще бъде важно, защото страната е входна точка за много продукти от трети страни към пазара на ЕС.

Въздействие върху малките и средни предприятия

МСП често се тревожат, че новите регулации ще увеличат административната тежест. DPP обаче може да бъде шанс:

Образователен ефект

С въвеждането на DPP ще се появи нужда от нови умения и експертиза:

За България това означава нови възможности за университетите и професионалните гимназии, които ще трябва да подготвят кадри за новите реалности.

Международни перспективи

Докато ЕС налага DPP като задължителен стандарт, други региони ще бъдат принудени да се адаптират, ако искат достъп до европейския пазар. Това ще превърне DPP в де факто глобален стандарт.

За българските компании, които работят на експортни пазари, това означава:

Поглед в бъдещето

От 2027 г. започва само първата вълна. Очаква се до 2030 г. повечето продукти на европейския пазар да имат DPP. Това ще доведе до:

Заключение

Цифровият продуктов паспорт е повече от регулация – това е нов начин бизнесът да бъде прозрачен, устойчив и конкурентоспособен.

Компаниите, които започнат подготовката отрано, няма да гледат на DPP като на бреме, а като на възможност. Те ще изградят доверие сред клиентите и партньорите си и ще имат реално предимство в новата икономика на устойчивостта.

Във WIARA вярваме, че именно тук се крие шансът за българските компании да заемат лидерски позиции на европейския пазар и да докажат, че устойчивостта е конкурентно предимство, а не само изискване.


DigitalProductPassport logo

Започни тук

Насрочи среща